Depresyon ve moral bozukluğu

Son zamanlarda bana gelen mail'lerden bir kısmı, hastanın hem kendisine, hem de etrafına (ki bu etraf çoğu zaman hastaya bakan aile üyelerinden oluşuyor) kötü davranması ile ilgili. Buna hiç şaşırmıyorum doğrusu. Alınan ilaçlar ve kortizonun, hem depresyon hem de agresiflik (saldırganca tutum) konusunda sabıkası var. Ben de ilk zamanlarda öyleydim, sonra kendi çabamla etrafıma eziyet etmekten vazgeçtim. Ben gerçekten iyileşmeyi istedim, dua ettim ve çaba gösterdim. Kendimin gayet normal olduğumdan emin olsam bile (!) söylediklerime dikkat etmeye çalıştım.

Ama bazı hastalar bunu anlamamakta ya da yapmamakta ısrar ediyor. Başına gelenlerin acısını, çevresindekilerden çıkarmak ister gibi davranıyor. Bazıları da, hastalığı bir silah gibi kullanarak, kendine hizmet edilmesini sağlamak için kullanıyor.

Bazı hastaların yaşı ve yan etkilerin yıpratıcılığı nedeniyle ölmeyi istemeleri ise ayrı ve sık raslanan bir durum. Pes ediyorlar. Aslında en tehlikelisi de bu, çünkü ölmeyi isteyen birine hiç bir tedavi yardımcı olamaz. Sağlıklı bile olsanız, canınız fazlaca sıkıldığında, moraliniz bozulduğunda hasta olursunuz. Bunun nedeni bağışıklık sisteminin, ruh durumunuzla doğrudan ilintili olması. Zaten ilaçlar bağışıklık sistemini yerle bir ediyor, siz de, zayıflamış olsa bile mücadele etmeye çalışan vücudunuza "mücadele etme" mesajı gönderiyorsunuz.

Peki çare ne? Bu yan etki ile nasıl mücadele edebiliriz ?

Bir kere "Moralini bozma" diyerek değil. Bu daha çok can sıkıyor. Herkes de bunu söylemeyi marifet sanıyor.

Doktorlara sorarsanız psikiyatr'a gidin diyorlar. Yakın zamanda ben gittim. Daha doğrusu eşim gönderdi. Ben kendimle ilgili hiç bir problem olmadığını düşünüyordum, ama eşim "çok tahammülsüz" olduğumu söyledi. Buyrun bakalım.

Psikiyatr'ın baktığı temel nokta şu: Yeni sınırlarınızı anladınız ve kabul ettiniz mi ? Bu kabul edişle birlikte, hayat neşenizi kaybetmeden yola devam edebiliyormusunuz ?

Neyse, doktor beni başarılı buldu, buna rağmen iki ilaç yazdı. Biri depresyon, diğeri agresifliğe karşı. Biri alıp kendi kullanmaya kalkar diye burada ilaçların adını vermeyeceğim. Ama ben ilaçları almadım. Böbreklerim yeterince ilaçla başetmeye çalışıyor, daha fazla yüklemeyeyim diye düşündüm. Belki ilerde, Talidomid miktarı artarsa, ya da Talidomid diğer ilaçlarla birleştirilerek verilirse, bu ilaçlara ihtiyacım olabilir, ama şimdi kullanmak istemiyorum. Dolayısıyla, psikiyatr'a gitmek yardımcı olabilir bazılarına.

İlk dönemlerde Reiki öğrendim ve uyguladımsa da, sonra bıraktım. Dua ederek doğrudan Allah'tan yardım isteyebiliriz. Başka şeylere, yollara ihtiyacımız yok.


Sağlıcakla kalın.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Lenalidomid (revlimid)

Forum - 1

1-Multiple myeloma (myelom) ile tanışma