Dikkat

Bu bloga girerken ya da yorum yazarken kimsenin isim, mail..vb. bilgisini istenmez, üye olmak gerekmez. Kişisel bilgilerinizi asla vermeyiniz.

Adres satırında (ilk kısmında) myelomabilgi.blogspot.com.tr yazmalıdır.

 

9 Kasım 2008 Pazar

Ayak uçlarında uyuşma (nöropati)

El ve ayak uçlarındaki uyuşma, kanser tedavi ilaçları alan hastaların ortak derdi. Bu bazen çok rahatsız edici boyutlara gelebiliyor.

Üyesi olduğum myeloma mail gurubunda (Amerika'da bu grup) bu konu bi ara çokça tartışıldı. İlaçlardan bağımsız olarak bir şey yapılabilir mi diye tartışılıyordu.

Önce, bir MM hastası ayakları kakao yağı ile ovmayı önerdi. Kakao yağı'nın içinde E vitamini varmış ve bildiğiniz gibi E vitamini sinirlerle ilgili problemlerde veriliyor. Hatta ben de düzenli olarak [Nörontin+Apicobal(E vit.)] bileşimini kullanıyorum uyuşmaya karşı, ama bir yere kadar işe yarıyor.
Bir süre sonra başka biri %95 Papatya kremi + %5 Okalüptüs yağı (mentol) den oluşan bir karışımla ayakları ovmayı önerdi.Kendisinin çok faydalandığını yazdı.

Ben ikisini de denedim. Sanki ikinci seçenek (Papatya kremi+Okaliptüs yağı) daha iyi gibi. Kakao yağı gibi hemen emilmiyor ve daha uzun ovmaya izin veriyor. Papatya kremi ve Okaliptüs yağı karışım oranlarına fazla takılmayın, avucunuza aldığınız kreme çok az yağ döküp tatbik edin.Hepsi bir yana, 5-10 dakika biri bu kremlerle ayağınızı ovuşturuyorsa, sadece bu bile çok iyi geliyor açıkçası.

SONRADAN ANLADIĞIM ÖNEMLİ BİR NOKTA : TUZU KESİN..TUZU KESİN... TUZU KESİN... TUZU KESİN..

Sağlıcakla kalın.

NOT : Aşağıda sayın Dr.Zülal Kutluay'ın bir yorum ile belirttiği önemli bir metin var. Bu metni de burada yayınlamayı uygun buldum :

Ümit Bey, izninizle nöropati ile ilgili yanıtınıza ekleme yapacağım. Nöropatiler sizin dediğiniz gibi, özellikle ayaklarda başlayan acımalar, hassasiyet, duyu bozuklukları şeklinde başlayıp hem belirtileri ağırlaşır, hem de seviyeleri yukarı doğru ilerler, zaman içinde ellerde ve gövdede de yayılımı olur. Şiddetleri acıma-kaşıntı-ileri derecede duyarlılık-ağrı-şiddetli ağrı-şimşek çakması benzeri yakınmalar şeklinde ağırlaşan belirtiler gösterebilir. Kramplar ya da benzeri olaylar da içerebilir. 

Myelomada nöropatiler hastalığın genel belirtileri arasında olabileceği gibi alınan ilaçlar -özellikle thalidomide, velcade-nedeni ile de ortaya çıkabiliyor. (Şeker hastalığındaki nöropatileri de duymuş olabilirsiniz, mekanizmaları farklı olmakla beraber belirtileri aynıdır.)

Söz ettiklerim yalnızca duyusal nöropatilerdir. Bir de motor, yani istemli adeleleri ilgilendiren ve iç organları ilgilendiren formları var. Bunlar oldukça ayrıntılı, ama kısaca iç organları ilgilendiren formlarından bahsetmeliyim. Bunlar eşimde ortaya çıktı, sizlerde de olabilir. Özellikle sindirim sisteminde belirgin, zaman zaman nedensiz, ateşsiz ishal atakları ya da kabızlık olabiliyor. Ya da cinsel alanda ortaya çıkabiliyor. Bu belirtileri nörolog arkadaşım bana "viseral nöropati" olarak adlandırdıklarını söylemişti. 

Nöropatiler için sizin de ifade ettiğiniz gibi b vitaminleri-Benexol,apikobal..- ve Nörontin, Lyrica gibi antiepileptik-antinöropatik ilaçlar kullanılıyor. Bunlar doz olarak belirtileri hafifletmediğinde hekimler dozunu arttırabiliyor. Ama maalesef özellikle motor ve iç organ nöropatileri için çok yeterli olamıyor bu ilaçlar. En azından eşimde böyle oldu, oluyor. Umarım yardımcı olabilmişimdir bir hekim ve hasta yakını olarak. Hepinize sağlıklı günler diliyorum. 

Bu arada Ankara üniversitesi hematoloji kliniği bizim de tedavi olduğumuz yerdir ve Dr. Osman İlhan oradaki tüm öğretim üyeleri gibi ilgili ve bilgili bir hocadır. O klinikte de tüm hematoloji birimlerinde olduğu gibi hastalar hakkında tedavi kararını, akademik toplantı ile, konsey verir, bir tek hekim kararı ile tedavi uygulanmaz. (Benim görüşüm bu, etik olarak da eğitim hastanelerinde uygulama bu şekilde olmalıdır zaten. )

Dr.Zülal Kutluay